Blog

  • Je kan me ook vinden op Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn

Het effect van VVE (voor- en vroegschoolse educatie)? 0,0%…

Date: november 4, 2015 Author: Lonny Categories: Blog

spelen

In mijn kinderopvangtijd heb ik het ook ingevoerd, een VVE-programma op mijn peuterspeelzaalgroepen. Met het idee dat door de subsidie de peuterspeelzaal voor meer kinderen toegankelijk werd. Want ik geloof echt wel dat investeren in (jonge) kinderen heel belangrijk is. Niet alleen op het gebied van taal en rekenen, maar ook met andere kinderen omgaan, op je beurt wachten, ruziemaken en weer terug goed maken, experimenteren met van alles en nog veel meer hoort daar voor mij bij. Bij de subsidie hoorde het programma Uk en Puk, wat we toen maar braaf zijn gaan gebruiken. Nu blijkt dat het onderbuik gevoel te kloppen: een dergelijk algemeen programma zorgt niet voor betere resultaten. Kijken naar wat een kind nodig heeft wel.

Zoals in deze uitzending van Brandpunt (echt even kijken! Vanaf 6:10) gezegd is het effectiever kinderen, of ze nu voorlopen of achterstand hebben, lekker samen te laten spelen en van elkaar te laten leren. Aansluiten bij waar ze mee bezig zijn en waar ze aan toe zijn. Kinderen zijn leerbaar op hun eigen manier en niet op de manier van een programma (wat niets blijkt toe te voegen).

En om de woorden van hoogleraar Marcel van den Broek, uit het filmpje, nog maar eens aan te halen: ‘Er zijn zoveel vaardigheden die belangrijk zijn voor het leven. Dat is toch wel meer dan ‘op welke leeftijd kunnen ze hun naam schrijven’.

LinkedInPinterestShare

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,