Blog

  • Je kan me ook vinden op Facebook, Twitter, Pintrest en LinkedIn

Rust in de drukke decembermaand

Date: november 30, 2011 Author: Lonny Categories: Blog, Gratis

iStock_000014814834XSmallDe december maand kan een stressvolle periode zijn voor kinderen, zeker als ze een aandacht- en concentratiestoornis hebben. Op feestelijk bezoek bij familie of vrienden gooit hun hele dag-tot-dag routine door elkaar en dat kan overweldigend zijn. Als je deze effectieve strategieën met je gezin volgt, kun je chaos voorkomen en er voor zorgen dat je (AD(H)D) kinderen zich er goed bij blijven voelen.

Plan vooruit

In december gaan routine en structuur vaak op de schop. Kinderen moeten mee onderweg naar familie of vrienden in de auto, met de trein of soms zelfs in het vliegtuig; ze moeten netjes aan tafel kunnen zitten voor een langere tijd; ze krijgen minder slaap en gezond eten… Door te zorgen dat je rekening houd met deze ‘bijwerkingen’ van december help je je kind én jezelf.

Kijk hoe je de dagen in wilt delen – feestjes, versieren, op bezoek gaan, lekkere hapjes voorbereiden – en maak een schema om het in te plannen. Probeer zo visueel, overzichtelijk en simpel mogelijk te werken en hou ruimte in je schema over om even gas terug te nemen, voor het geval je kind daar behoefte aan heeft.

Bekijk samen het overzicht en bespreek welke activiteiten lastig voor hem of haar zijn. Pas het overzicht nog aan, als dat nodig is, en bespreek samen de volgende ‘overlevingsstrategieën’

Tip: Als je zoon of dochter medicatie krijgt voor zijn of haar AD(H)D, bespreek dan met je arts of het mogelijk is om dat langer per dag te doen in december. Extra tijd met medicatie kan er voor zorgen dat je kind optimaal kan genieten van de feestelijkheden in deze energieslurpende maand.

Oefen zelfbeheersing

Als je je kind wat mogelijkheden voor zelfbeheersing kunt aanreiken, kan je voorkomen dat irritatie een driftbui wordt. Ontspanningstechnieken – denk aan yoga, ademoefeningen – kunnen een kind dat vlug van slag door een gespannen of opgewonden omgeving tot rust helpen komen. Ik kan je kinderyogalessen van Lydia de Rooze (Oost Zeeuws Vlaanderen) van harte aanraden!
Oefen ook wat zinnetjes die hem of haar positief kunnen houden en rust kunnen geven. Zo’n affirmatie kan bijvoorbeeld zijn: ‘Ik wil het, ik kan het, ik doe het’. Het kan ook helpen om een fijne situatie of een goed gevoel te visualiseren. Een jongetje uit mijn praktijk had wel een heel mooi voorbeeld: ‘Als ik voel dat ik boos wordt ga ik even alleen zitten en stel ik me voor dat ik door een heleboel puppies geknuffeld wordt en dan ben ik niet boos meer’.

Als je kind een drukke kamer binnenkomt bij familie of vrienden of voor opgave staat netjes en beleefd aan tafel te blijven zitten, fluister dan nog even ‘Ik weet dat je het wel kan, ’t is maar een klein stukje van de hele dag’ in zijn of haar oor. Bemoediging kan zoveel betekenen voor je kind!

Neem op het eind van de dag, bij het slapen gaan, even de tijd om de dag door te nemen. Bespreek niet alleen wat de volgende keer beter kan, maar vooral ook wat goed ging.

Leer rustgevende trucjes aan

Sommige kinderen hebben het nodig om eerst thuis kalmerende trucjes te leren, voor ze zich in het feestgedruis storten. Goede strategieën zijn samen de ‘stop-denk-doe’-methode oefenen of een rollenspel spelen over een voorval waar hij of zij eerder al moeite mee had. Mettertijd kan zelfs rustig naar jou toe lopen je kind al kalmeren.

Tip: Om ruzies met andere kinderen te voorkomen kan je je kind aanmoedigen om zelf een spelletje of speelgoed mee te nemen waar mee hij of zij sámen met de anderen kan spelen.

Plan de tijd verstandig in

Teveel activiteiten kunnen je kind overprikkelen. Bekijk welke dingen het belangrijkst zijn en overbelast jullie schema niet. Zorg dat er ook speeltijd die hij of zij zelf in kan vullen op staat of een uitje naar een kindvriendelijk restaurant met een vriendje erbij. Zo zorg je voor wat één-op-één plezier speciaal voor je kind. Ook kan samen wat tijd doorbrengen op een rustig plekje in jullie huis of een kort wandelingetje een woede-uitbarsting later op de dag voorkomen.

Tip: Als jullie een paar dagen bij familie blijven, kan je overwegen om in een hotel te verblijven. Dat geeft je kind automatisch wat ademruimte. Om teleurgestelde gezichten te voorkomen, leg je je familie natuurlijk wel even uit waarom jullie niet bij hen blijven logeren.

Betrek je kind bij de activiteiten

Maak mooie herinneringen voor later door je kind je te laten helpen speculaasje te bakken, kerstversieringen te maken en op te hangen of alles klaar te zetten voor een feestelijke avond. Zulke activiteiten versterken jullie band!

Moedig goed gedrag aan

Ik kan het niet genoeg benoemen: van complimentjes groeien kinderen! Als je het goede gedrag van je kind benoemd, helpt dat hem aan zijn sterke punten te denken en groeit zijn vertrouwen dat hij de feestelijkheden van de decembermaand aankan.  Een ouder uit mijn praktijk vertelde dat haar kind de ster van het sinterklaasfeest was toe ze een boek met raadsels aan de familie ging voorlezen. Een andere vader verteld me dat zijn kind publiek trok met zijn goocheltrucjes. Als je je kind helpt denken aan de dingen die vorig jaar leuk waren en goed gingen zal dat helpen zich er dit jaar ook weer makkelijker doorheen te slaan.

Deel dit via:

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,